Consultatief Verkopen
Het veranderende behoeftepatroon van de klant verschuift van product naar maatwerkoplossing. Verkoopgesprekken gaan er anders uitzien, er ontstaan andere businessmodellen.
Positieve klantbeleving, adviserend verkopen; dat is waar het om draait.
- Verkoopskills
- Begrijpen hoe mensen willen kopen
- MfN en ADR
Een product of dienst op zichzelf is niets waard. Het krijgt pas waarde op het moment dat het iets toevoegt aan het leven van de potentiële klant. Belangrijk onderdeel van je werk is het opbouwen van een goede relatie met je klanten.
Houd dus niet alleen rekening met wat de klant aangeeft nodig te hebben, maar neem juist ook het ‘onbekende potentieel’ in beschouwing. Een goed product is niet meer voldoende om het hart van de klant te winnen.
De kunst van verkopen
Wanneer je de kunst van consultatief verkopen verstaat, kun je gesprek met je klant tot een nog beter resultaat brengen, zonder in te leveren op jouw eigen belang. Daarmee is consultatief verkopen een geweldige vaardigheid om goed te beheersen.
De training consultatief verkopen gaat in op de laatste maatschappelijke ontwikkeling binnen het aanbieden van diensten én producten. Vertrouwen krijgen, de gemiddelde orderwaarde verhogen en een lange-termijn-relatie opbouwen met de klant, dat is waar het omdraait.
Erkend
Deze opleiding is erkend door de MfN en het ADR.
Duur en tijd
Je volgt 1 lesdag van 09.30 tot 16.30 uur.
Certificaat
Na afronding van de opleiding ontvang je het certificaat van AMV-Opleidingen.
PE-Punten
6 PE punten MfN
6 CPD Punten ADR
Trainer met praktijkervaring
Erik Baijens is een bevlogen en ervaren trainer, MFP-financieel planner (hij is afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, ICR-Coach, MfN registermediator/familiemediator, ADR registermediator en ADR-mentor. Naast het geven en ontwikkelen van diverse trainingen en opleidingen heeft hij de ambitie om het allerbeste uit cursisten te halen. Hij is als geen ander in staat om mensen op een inspirerende wijze in beweging te zetten.
Essentie van verkopen
In deze training leer je de essenties van het consultatief verkopen. De methodiek is afgeleid van principieel onderhandelen, een wetenschappelijk onderzochte methode en is gebaseerd op 4 belangrijke principes.
Voor het verkopen van diensten en adviesopdrachten zijn inhoudelijke kennis en specifieke kwaliteiten nodig. In deze tijd moet je je onderscheiden van andere adviseurs om je klant te overtuigen van de meerwaarde van jouw producten of diensten.
In deze training ontwikkel je naast je commerciële vaardigheden ook technieken die essentieel zijn in de zakelijke dienstverlening. Zo kun je gerichter en flexibeler met je diensten inspelen op de vraag van je klant. Het ontwikkelen van een positieve relatie met je klant is essentieel, zeker voor het vertrouwen. Zo verbeter je je verkoopkwaliteiten en bereik je meer resultaat en meerwaarde voor je klant.
Checklist
AMV-Opleidingen heeft de stappen van het consultatief verkopen vertaald naar praktische checklisten.
Zo krijg je gegarandeerd resultaat.
Resultaat
- Je beheerst de essenties van het consultatief verkopen.
- Je krijgt bovendien een uitgebreide handleiding mee (op papier en digitaal) om te gebruiken in jouw dagelijkse werkzaamheden.
- Je kent de belangrijkste 4 principes van consultatief verkopen.
- Je kunt beter doorvragen, om zo tot een beter verkoopresultaat te komen.
- Je stelt de klant nog beter in staat om een keuze te maken voor een dienst of product van jouw organisatie. Het draagvlak en de daarbij behorende risicoverantwoordelijkheid ligt volledig bij de klant.
- Je leert de behoeften van de klant te analyseren en hierop in te spelen.
- Je gaat effectiever om met weerstand en tegenwerpingen
- Je ontwikkelt een positieve relatie met je klant.
- De relatie met de klant komt zo pas “echt” centraal te staan. Klachten ontstaan veel minder snel, sterker nog vooraf zijn alle belangen afgewogen en kunnen worden vastgelegd.
De eerste 3 stappen: van behoefte, naar belangen, naar opties.
Het consultatief verkopen heeft succes als je stap voor stap werkt:
Stap 1: Behoefte klant. “Het Inventariseren nieuwe stijl.”
Goede voorbereiding en inventarisatie om de daadwerkelijke belangen van de klant te achterhalen. De vraag achter de vraag stellen waardoor het daadwerkelijk belang van de klant wordt achterhaald.
Je onderzoekt de behoefte, de daadwerkelijke vraag, zodat duidelijkheid en helderheid ontstaat.
Stap 2: Belangen klant. “Het Inventariseren nieuwe stijl.”
Wat maakt het dat deze klant deze behoefte heeft? Aan de hand van vraagtechnieken en het creatief bouwen van “What if” scenario’s komen de daadwerkelijke belangen van de klant op tafel.
Stap 3: Opties klant
Wanneer je de belangen van de klant goed in beeld hebt, zet je je specialistisch kennis in om maatwerk opties te maken. Deze opties leg je voor, zodat de klant een goede gefundeerde keuze kan maken.
Deze training is voor jou:
- Als je je verkoopkwaliteiten wil verbeteren.
- Als je je (interne) klant optimaal wil servicen en op zoek wil gaan naar hun ware behoefte.
- Als je (zelfstandige) professional, ondernemer en/of adviseur bent in de zakelijke- en financiële dienstverlening.
- Als je verkoper of manager bent.
- Als je scheidingsprofessional of mediator bent met een eigen praktijk.
- Als je jouw diensten/ producten met meer onderscheid wil verkopen.
- Als je werknemer bent met een verkoopfunctie in een commerciële en servicegerichte omgeving.
De investering bedraagt € 495 ex. btw of € 544,50 vrijgesteld van btw.
Investering is inclusief
- Koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet
- Lesmateriaal
Investering is exclusief
- BTW 21%
- Er zijn mogelijkheden voor BTW-vrij factureren.
Startdata – Papendrecht
Op aanvraag.
Locatie
Leonardo Hotel Papendrecht.
Je rijdt gemakkelijk via de A15 of A16.
Gratis parkeren voor de deur.
- Niveau
Expert
- Duur
1 lesdag
- Start
Op aanvraag
- Investering
€ 495 ex. 21% btw
€ 544,50 vrijgesteld van btw
Onze Keurmerken en Partners
Advies nodig?
Heb je studie advies nodig? Of heb je een andere vraag?
Neem gerust even contact met ons op.