#39 – Zeg nooit nee tegen een klant

We leven in een wereld waarin persoonlijk contact met klanten steeds schaarser wordt.

Zeg nooit nee tegen een klant
We leven in een wereld waarin persoonlijk contact met klanten steeds schaarser wordt. Iedere ondernemer die ik spreek geeft aan dat ze heel erg klantgericht zijn. Maar is dit zo? Waar blijkt dit uit?

In de podcast geven wij een aantal voorbeelden, die ook jij wellicht herkent. Klantgericht zijn, ondanks dat het niet je klant is of gaat worden.

Nee zeggen tegen een klant is natuurlijk nooit leuk.
Toch zijn er een aantal situaties denkbaar waarin je superduidelijk zal moeten zijn. Bijvoorbeeld als een klant vandaag iets bij jou voor elkaar wil krijgen en jij weet zeker dat dit niet gaat lukken. Dan kun je beter een helder nee dan een ja maar geven.

Het gaat hierom verwachtingen managen. Je verplaatsen in de situatie van een klant is een eerste vereiste als je de verwachting wil overtreffen.

Een aantal opmerkingen die wij regelmatig horen:
Je stuurt je klant toch niet naar de concurrent.
Ik stuur niet meer door naar mijn netwerk want ze doen het ook niet terug.

Hoe we dit bedoelen leggen we uit. We leggen ook uit hoe je het verschil kunt maken door waardevol te zijn.

Hoe kun jij meer van waarde zijn voor je klant. Hoe kun je meer geïnteresseerd zijn in plaats van interessant? Als je op deze manier omgaat met vragen van klanten, zul je zien dat dit je dit echt gaat helpen. Enne, vooral je klant! 

Ook een nee kan leiden tot een tevreden klant. Verander eens een “nee” naar een “nee, maar”!

Want niet iedere klant wil iets bij je kopen maar ze willen wel geholpen worden.

Scroll naar top