Hoe ga je om met problemen of uitdagingen: welk type probleemoplosser ben jij? We onderscheiden in principe twee verschillende types. Vind je het in algemene zin lastig om problemen bij de horens te pakken en op te lossen?
De denker of de doener
We onderscheiden de denker en de doener. Het zijn de twee types van de probleemoplosser. Benieuwd waar jij je het meest in herkent? We zetten een aantal van de eigenschappen voor je op een rij:
Denker
- Je bekijkt het probleem vanaf meerdere kanten
- Je hecht veel waarde aan de kwaliteit van de oplossing
- Je werkt liever degelijk dan snel
Doener
- Je vindt eenvoudig een antwoord op haast alle vragen
- Je houdt van aanpakken en kijkt vooral naar het resultaat
- Je bereikt graag snel resultaat
Zoals je ziet bestaan er voor de probleemoplosser twee totaal verschillende aanpakken. Dat wil overigens niet zeggen dat er een ‘beste keuze’ bestaan. In sommige gevallen heb je een probleemoplosser nodig die snel handelt, terwijl het in andere gevallen van belang is dat je voor een kwalitatief uitstekende oplossing zorgt. Sterker nog, een goede probleemoplosser kan schakelen tussen de beide stijlen en op die manier bij verschillende type uitdagingen handelen op de gewenste wijze.
Probleemoplossend vermogen en conflicten
Als probleemoplosser dien je op een goede manier om te gaan met uitdagingen en conflicten die zich voordoen. Heb je een leidende rol binnen de onderneming waar je werkt of ambieer je een dergelijke positie? Zorg er dan voor dat je de beide rollen van de probleemoplosser kent en dat je weet hoe je daar zelf mee om kunt gaan. Ben je vooral een denker of een doener? Probeer je in het andere deel van het probleemoplossend vermogen te ontwikkelen. Je wordt op die manier mee allround, zodat je een breed scala aan complete uitdagingen het hoofd kunt bieden.
Werken aan je probleemoplossend vermogen
Je kunt effectief werken aan je probleemoplossend vermogen. Je leert de beide type probleemoplossers beter kennen en kunt je eigen rol daarin bovendien ontdekken. Aan de hand daarvan werk je aan de competenties die je wilt versterken of zorg je voor een eerste goede stap in de juiste richting.
Als probleemoplosser ben je van grote toegevoegde waarde voor een organisatie. Je kunt uitdagingen oppakken en daar een goed resultaat aan verbinden. Op die manier help je de organisatie een stap verder. Door als probleemoplosser ook goed te leren reflecteren kun je bovendien jezelf blijven ontwikkelen, een niet onbelangrijk resultaat van een effectieve training op het gebied van leiderschap en management.