Conflictvaardigheden steeds belangrijker
Overal waar mensen werken komen conflicten voor. Onderzoek van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2017 van het CBS en TNO wees uit dat ten minste 32% van mensen op het werkte maken had met minimaal één kort of langdurend conflict.
Dat conflicten en slechte werkrelaties het arbeidsproces verstoren en veel geld kost is evident. Vroegtijdige signalering kan veel kosten schelen.
Daarnaast is een fijne werkrelatie enorm belangrijk en kan het ziekteverzuim afnemen.Investeren in conflictmanagement of in een leidinggevende met mediation skills is dan ook zeker geen overbodige luxe. Partijen komen steeds meer tegenover elkaar te staan als de stap richting de rechtbank wordt gezet.
Uit onderzoek blijkt dat hoe eerder je mediationinzet, hoe groter de kans is omer uit te komen. Vroegtijdige signalering scheelt heel veel gedoe op de werkvloer.
Om goed en effectief om te kunnen gaan met conflicten is er een visie nodig op conflictmanagement en –vaardigheden. Leidinggevende, managers, HRM-professionals maar eigenlijk iedereen die met mensen werkt zouover conflictvaardigheden moeten beschikken.
Zo kan er effectief en bovenal proactief worden ingegrepen bij (dreigende) conflicten. Dat maakt de wereld toch een stukje mooier?