Wat doe je als mediator met de “zogenaamde” objectieve criteria?

Veel mensen associëren onderhandelen met winnen of verliezen. Meestal zal de “harde” onderhandelaar dan verliezen van de “zachte”.

De “harde” onderhandelaar heeft de focus op maximale resultaten, geen oog voor de relatie en zeker niet om te investeren in deze relatie.

De “zachte” onderhandelaar heeft veel zorg en aandacht voor de relatie en geeft daarvoor regelmatig (een deel van) zijn eigen belangen op, om tot een win-win situatie te kunnen komen. Samenwerken, voor nu en in de toekomst, om tot een beter resultaat te komen voor alle betrokken partijen.

De laatstgenoemde vorm is de basis onder mediation die wordt gebruikt om tot een daadwerkelijk duurzame oplossing te komen.

Duurzaam betekent dat een oplossing op de lange termijn wordt gezocht en voor partijen haalbaar moet zijn en blijven. Beide partijen willen uiteraard ook zo goed mogelijk uit een onderhandeling komen.

Om de afspraken nog beter vorm te geven en duurzamer te maken, is het gebruik van een objectief criterium van groot belang. Deze criteria worden vastgelegd binnen de vaststellingsovereenkomst en worden gebruikt om afspraken meetbaar te maken. De eventuele toekomstige geschillen of veranderingen kunnen worden getoetst op deze criteria en opnieuw worden vastgelegd.

Bovendien heb preventief vastgelegd op welke wijze je met toekomstige wijzigingen omgaat om de relatie zo goed mogelijk in stand te kunnen houden.

Objectieve criteria kunnen algemeen geldende (wettelijke) regels zijn, maar ook:

  • wettelijke bepalingen;
  • de mening van een deskundige, bijvoorbeeld een taxateur;
  • de normen van de bedrijfstak;
  • Benchmark of gewoonte;
  • Jurisprudentie, bijvoorbeeld rondom het vaststellen van partneralimentatie;
  • Vergelijkbare marktwaarde.

In andere gevallen gaat het veel meer over wat beide partijen als redelijk ervaren en als eigen objectief criterium hebben vastgesteld. (Toekomstige) Duidelijkheid bevordert en normaliseert de communicatie tussen partijen..

Meer berichten

Vacature Student Bijbaan Website en Online Marketing

Vacature Student Bijbaan Website en Online Marketing

Binnen ons opleidingsinstituut zijn we op zoek naar een proactieve student die handig is met Word Press en affiniteit heeft met online marketing. AMV is een kleinschalig, gedreven en persoonlijk opleidingsinstituut op het gebied van Mediation, Ondernemerschap en Communicatie. AMV zit in Papendrecht en is opgericht door Marjon de Vroomen en Erik Baijens. Zij zijn

mediator-worden-opleiding

de-basisopleiding-mediation-let-op-de-accreditaties

De keuze voor een goede mediation opleiding maken? En zie je door de bomen het bos niet meer? Dat horen we vaker, vandaar dat we een paar handige tips delen om dit gemakkelijker te maken. Goede opleidingen, in het algemeen, kenmerken zich door accreditaties door de officiële instanties binnen het vakgebied. Let daarom goed op

Vacature Student Bijbaan Website en Online Marketing

STAP-Budget

Stel, je wilt je kennis opkrikken of ontdekken wat je in je mars hebt. Misschien zit je op kantoor maar werk je diep in je hart liever met mensen, bijvoorbeeld als coach? Wellicht wil je je omscholen naar werk waarin je mensen gaat begeleiden tijdens of na hun scheiding, als scheidingscoach, scheidingsadviseur of De Kinderen Scheiden Mee Coach bijvoorbeeld.

website AMV Opleidingen

Onze koers en expertise

Afgelopen maanden zijn we met ons team hard bezig geweest met onze nieuwe website. De website weerspiegelt beter onze strategische focus, ons aanbod en de mogelijkheden van ons totaalconcept. Strategische keuzes maken En als je naar onze laatste podcast hebt geluisterd, weet je dat het voor ons een jaar van grootse veranderingen en groei gaat

Scroll naar top